• Trivsel og fællesskab

29/05-2020
Trivsel og følelsen af at være en del af et fællesskab er et vigtigt fundament for, at eleverne kan lære og udvikle sig. Derfor dyrker FGU Skolen i høj grad relationer iblandt elever og lærere med forskellige sociale aktiviteter.
Eleverne lærte hinanden bedre at kende under åben himmel på Østre Strand ved Struer.
Solen står højt på himlen. Bølgerne skvulper mod strandbredden. På bord- og bænkesættet i græsset står der kasser og poser med kongespil, nybagte pølsehorn og pizzasnegle. Tirsdag den 26. maj valgte lærerne på FGU Skolen i Struer at rykke undervisningen ud i det fri på Østre Strand for at styrke fællesskabet og bringe elevernes læring i spil på en ny måde. – Vi gik sammen ned til stranden og undervejs gik snakken lystigt elever og lærere imellem. Da vi ankom til stranden, spiste vi lækre pølsehorn og pizzasnegle. Derefter spillede vi kongespil og fodbold. Der var delte meninger om reglerne for kongespillet, man da vi fik snakket os til enighed om reglerne, gik spillene som en leg, og alle elever morede sig, fortæller Katrine Jensen, FGU-lærer på FGU Skolen i Struer. – De grin og smil, som eleverne udveksler på en tur som denne, følger med eleverne helt ind i klasserummet næste morgen og bidrager så positivt til læringsfællesskabet, fordi eleverne oplever, at de er en del af noget rart og sjovt. Det bidrager til et fællesskab, hvor de unge sætter pris hinanden og anerkender og respekterer hinandens roller, fortsætter Katrine Jensen. Et attraktivt socialt liv FGU Skolen har et særligt fokus på at skabe et attraktivt socialt liv for de unge. Det gør de ved at bygge undervisningen op omkring hold- og arbejdsfællesskaber og skabe rammer, som naturligt rummer sociale arrangementer som for eksempel en tur til stranden, museumsbesøg, kreative aktiviteter osv. Derudover er der også et stort fællesskab omkring måltidet med skolens madordning, hvor alle elever – inden coronatiden – dagligt spiste sammen i fællesskab i kantinen. – Ture som denne til stranden giver eleverne nogle anderledes rammer, hvor de åbner mere op over for hinanden. Og så får de muligheden for at lære andre elever at kende på tværs af hold og faglige temaer, fortsætter Katrine Jensen. Det er lærernes plan, at alle elever og lærere på skolen i Struer så vidt muligt skal deltage i udflugter som denne fremover. Det forlyder, at de næste gang skal på fisketur.